Ny profil till Rent Etiskt Arbete

December 7th, 2009

Rent Etiskt Arbete - Logotyp


Ibland träffar man människor som verkligen brinner så mycket för att gör gott i samhället att de lägger all sin fria tid på detta obetalda arbete. Tack vare sådana människor uppstår diskussioner som på sikt kan leda till större förändringsarbete. Personerna bakom organisationen “Rent Etiskt Arbete” passar perfekt in på den här beskrivningen så jag kunde helt enkelt inte låta bli att hjälpa dem med en komplett grafisk profil. Med hjälp av den hoppas jag att de lättare ska nå ut med sitt budskap för att nå nya höjder i sitt arbete.

Seminarium med Julieanne Kost

April 30th, 2009

Här om dagen var jag på ett seminarium med fotografen Julieanne Kost som visade hur hon arbetar i Photoshop CS4 och Lightroom 2. Det är alltid spännande att se hur andra arbetar i sådana program eftersom det finns så många olika sätt att använda. Det kan helt enkelt inte finnas något rätt eller fel, utan det gäller att utveckla ett eget sätt att arbeta. Sen är det alltid givande att se hur andra gör för man kan alltid ta till sig nya tips och inspireras till nya experiment.

Syftet med föreläsningen verkade dock vara att visa nyheterna i de nya versionerna, och jag måste säga att Adobes program blir smidigare och smidigare att använda. Visste ni till exempel att man nu hur enkelt som helst kan göra film i Photoshop av en serie stillbilder?

Om man som nybörjare är sugen på att lära sig Photoshop på ett enkelt sätt så rekommenderar jag Moderskeppets hemsida. Länken hittar ni i listan till höger. Där finns en bra nybörjarguide på video som är helt gratis. Det kan alltid vara roligt att kunna förbättra eller leka lite med semesterbilderna, och för dem som tycker Photoshop är lite väl dyrt för ändamålet så finns Photoshop Elements som är betydligt billigare.

Vikten av design

April 24th, 2009

Hur viktig är egentligen designen? Uppväger en superbra funktion en dålig design? Inte enligt Stephen P. Anderson som på A List Apart argumenterar för att vacker design gör en funktion lättare att förstå och använda. Vi väljer helt enkelt det vackraste först.

 

Vilken hade du valt?

Vilken hade du valt?

 

Anderson skriver bland annat om en undersökning från 2002 som visar att besökare främst bedömer trovärdigheten på en hemsida utifrån layout, typografi och färger. Han skriver också om ett japanskt experiment där två uttagsautomater med samma funktioner fast olika utseende testats mot varandra. Resultatet avslöjade att färre misstag gjordes av besökarna som använde den vackrare automaten.

Andreson menar att vi fokuserar för mycket på funktionaliteten idag och bör lägga mer tid på den estetiska upplevelsen eftersom den påverkar funktionaliteten. Om detta är sant eller inte kan diskuteras, för jag har hört någon säga att det finns så många med snygg design som inte alls uppfyller kraven på funktionalitet. Jag tror att sanningen ligger någonstans mittemellan och att det är så enkelt som att fokus hamnar där intresset finns.

Den som uppfinner en funktion har detta i fokus och bryr sig inte alltid så mycket om designen om intresset inte finns, och tvärt om kan de som är intresserade av design ibland glömma bort vikten av att allt fungerar. Därför bör man tänka igenom sina intressen och fokusområden för att sedan kontakta en person som kompletterar dessa för samarbete.

Hela Anderssons intressanta artikel kan ni läsa här. 

 

Myten och verkligheten

Myten och verkligheten

Hemsida till bröllop

April 24th, 2009
Bröllopsfoto

Bröllopsfoto

 

Det blir allt vanligare att brudpar lägger upp tillfälliga hemsidor inför bröllopet. Där kan det finnas allt från information om brudparet, brudtärnan, bestman och kyrka till dresscode, program och önskelista.

Jag fick nyligen frågan om jag gör bröllopshemsidor till privatpersoner och svaret är självklart ja. Hos oss är inga uppdrag för små och vi hjälper er gärna med att göra ert bröllop mer speciellt. Det är bara att ta kontakt så hjälper vi er med den lösning som passar just er bäst. Kontaktinformation hittar ni här.

Att köpa design

April 24th, 2009

Att ha kundrollen när man ska köpa design kan vara en svår uppgift om man inte har förståelse för processen. Som kund kan man förvänta sig ett visst resultat och således bli besviken om resultatet inte motsvarar förväntningarna. Eftersom smak och tycke är så individuellt är nyckelordet i sådana situationer oftast ”kommunikation”.

Som designer är det oerhört viktigt att få veta vad kunden har för förväntningar på ett visst uppdrag och vilken bakgrundsinformation som finns. För att detta ska bli så komplett så möjligt är det bra om kunden noga tänker igenom all information före beställningen och lämnar detta skriftligt i form av en ”brief”. En brief är en slags uppdragsbeskrivning och bör anpassas efter uppdrag och tillgänglig information, men Sveriges reklamförbund har tagit fram följande underlag:

 

Syfte
• Vad vill vi uppnå med kampanjen?

Produkten

• Namn

• Beskrivning av produkten

• Vilken är produktens positionering?

• Hur är produktens/varumärkets personlighet?

• Vilken är den unika konkurrensfördelen?

• Stöd för konkurrensfördelen

• Vilka långsiktiga värderingar ska kommuniceras?

• Vilka är de närmaste konkurrenterna?

Målgruppen

• Vem talar vi till?

• Vad är den viktigaste kunskap vi har om målgruppen?

• Vad vill vi att målgruppen ska tycka/tro om vår produkt?

• Vad vill vi att de som har sett vår reklam ska göra?

Övrigt

• Långsiktiga/övriga kampanjplaner

• Obligatoriskt formspråk, ton eller stil

• Redan existerande kreativ ide

• Produktionsbudget

• Media

• Tidsplan

• Testmetoder

• Underskrift och datum

 

Ibland kan det vara svårt att svara på dessa frågor, speciellt om man är ensam i ett nystartat företag, men vi hjälper er gärna tänka igenom frågorna så att ni kan sätta upp en riktning för ert företag.

Sonys svar på extrem marknadsföring

April 22nd, 2009

På tal om extrem marknadsföring för att sticka ut så har Sony nyligen släppt en ny reklam för Bravia. Ni kommer säkert ihåg deras tidigare reklamer där färgglada studsbollar studsar ner för gatan, lerkaniner som hoppar genom staden eller färgexplosioner runt huset. Det som gör dem speciella är att de gör allt på riktigt och inte bygger upp det i datorn. Därför brukar de samtidigt släppa en video om hur de gjort reklamen och det är den filmen som är den mest spännande att se.

Här har vi alltså extrem marknadsföring som sticker ut eftersom de egentligen bjuder på en liveupplevelse för människor som är där – fast de filmar samtidigt och använder det till att göra en reklamfilm. Sedan sprider ryktet sig och fler vill gå in på deras hemsida för att se filmen om hur de har gjort. På så sätt lockar de sina kunder till sig och skapar en ”hype” som får alla att vilja se vad de kan hitta på härnäst. Hypen ger i sin tur varumärket Bravia en högre statusstämpel. Sedan gör det ju inte saken värre att reklamfilmerna är otroligt snyggt gjorda…

Här kan ni se reklamen:



…och här är filmen om hur de har gjort:



Engagerande Ica-reklam

April 20th, 2009

På tal om reklam och trender så var ju Ica bland de första som började med tv-reklam i såpa- och följetongsversion. Nu har de också hakat på trenden där man vill engagera kunden så mycket som möjligt i reklam på webben.

Här har ni deras senaste annons:



Föreläsning om trender

April 20th, 2009

Var på föreläsning imorse igen och lyssnade på Göran Adlén som pratade om trender, varumärken och budskap. Det var en mycket humoristisk föreläsning som bjöd på många skatt, men också många tänkvärdheter.

Han pratade bland annat om hur reklamen förändrats under årens gång och hur vi måste anpassa oss efter nya generationers krav. Jag håller verkligen med om att reklamen förändrats ur den synvinkeln att företagen tidigare riktat reklam till kunderna för att fånga upp dem, medan det idag handlar om att möta upp kunder som själva söker information. Med all den information som finns tillgänglig via nätet så kräver kunder mer av uppmötandet – om t.ex. en försäljare vet mindre än kunden känns det kanske inte heller så tryggt att handla där. Nej, dagens kunder kräver enligt Adlén mer extrem service och marknadsföring. Man måste helt enkelt sticka ut för att uppmärksammas bland de tusentals budskap vi utsätts för dagligen.

Ett av sätten att sticka ut idag är enligt Adlén att rikta sig till fler sinnen än det visuella, som t.ex. luktsinnet. Man skulle säkert kunna använda olika dofter på ett kreativt sätt för att påverka människors känslor, men jag ställer mig ändå lite skeptisk till detta. Om ”dofttrenden” skulle följa andra trenders väg så skulle det snart spåra ut när alla andra också vill vara unika genom att härma alla som använt dofter. Resultatet skulle kunna bli riktigt otrevligt med mixade dofter i alla hörn.

Visst är det viktigt att sticka ut, men det ska göras med känsla!

Föreläsning om Media Convergence

April 15th, 2009

 

Age of Convergence

Age of Convergence

 

Jag var nyligen på en föreläsning där Apple och Adobe berättade lite om den tekniska utvecklingen och framtiden. Apple förklarade bland annat att vi för tillfället befinner oss i  ”Age of Convergence”  och med detta menar de då att de medier vi har idag ska kunna sammanstråla. Vi har (eller har möjligheten att ha) enbart ett nätverk för att komma åt all media och bra verktyg för att sortera dessa (tänk apples iTunes). Vidare görs medieinnehållet av standardiserade verktyg som gör det möjligt för alla att komma åt allt material.

Adobe verkar vara inne på samma linje då deras program blir mer och mer inriktade på att underlätta publicering av materialet för olika typer av medier. Det är givetvis välkommet, för en reklamkampanj idag sträcker sig som sagt över alla kanaler – tryck, tv, internet och mobiltelefon.

Det ska bli spännande att se vad kommande tidsålder kommer innebära!

Photoshop på riktigt

April 15th, 2009

Har ni någonsin funderat på hur photoshop skulle se ut IRL, ni vet med papper-och-penna metoden? I så fall kan ni få svarethär. I detta fall är det en 15-årig kille vid namn Josh Sunshine som har haft för mycket tid över.



 
 
 

Copyright © 2009 JB Design Corner. All rights reserved.
Entries (RSS) and Comments (RSS).